بانک سوالات

با سلام

بانک نمونه سوالات دبیرستان حضرت زینب (س) افتتاح گردید برای دیدن سوالات به ادامه مطلب رجوع کرده و سپس بر روی لینک مورد نظر کیلیک نمایید

دانش آموزان عزیز در آینده نزدیک نمونه سوالاتی از خود دبیران مدرسه قرار میدهیم

منتظر نظراتتان هستیم با تشکر

ادامه نوشته

نکات جالبی درباره ی گازها

نکات جالبی درباره ی گازها

نکات جالبی درباره ی گازها

دیدکلی

این گازها از مخلوط شدن گازهای گوناگون مانند CO2 ، He ، H2S ، N2 با هیدروکربن ها تشکیل می‌شوند. هیدروکربن ها معمولا ازنوع متان و دیگر پارافین‌های ردیف پایین هستند. فشار و دما، ترکیبات گاز در فازهای مختلف را معین می‌سازد. درنتیجه کاهش فشار ، اکثر هیدروکربن های ردیف بالا تغییرحالت می‌دهند، یعنی گازهای مرطوب درست می‌شوند. درصورتی که تمام گازهای خشک تقریبا از متان درست می‌شوند.

 

گازهای مرطوب شامل متان و مقدار قابل توجهی از آلکان‌ها با تعداد کربن بالا هستند.

نکات جالبی درباره ی گازها

 

هیدروکربن های گازی متعلق به سری نفت های پارافینی

گازهای خشک (Dry Gases)

این گازها حاوی مقدار زیادی متان می‌باشند (64 الی 96 درصد) و این گازها به سختی تبدیل به مایع می‌شوند. در کان‌سارهای زغال سنگ و مناطق مردابی نیز گازهای خشک به وفور یافت می‌شوند که قسمت عمده آن ها از متان به وجود آمده است. گاز متان در حرارت و فشار موجود در منابع زیرزمینی قابل تراکم نیست. بنابراین همیشه به صورت گاز در کان‌سارها وجود دارد و فقط در نتیجه فشارهای زیاد می‌تواند در نفت حل شود.

 

گازهای مرطوب (Wet Gases)

این گازها تقریبا به سهولت می‌توانند به مایع تبدیل شوند و دارای مقدار زیادی از پارافین‌های ردیف بالا مانند اتان ، پروپان ، هگزان و هپتان می‌باشند. این گازها را می‌توان تحت فشار و حرارت زیاد به مایع تبدیل کرد. لذا نسبت به شرایطی که در کانسار حاکم است، این گازها به شکل فاز مایع یا فاز بخار در آن جا وجود دارند.

نکات جالبی درباره ی گازها

لایه‌های مخازن نفت و گاز

گازهای طبیعی در کانسارهای نفت

بنابر آنچه گذشت، گازهای طبیعی ممکن است همراه با نفت و یا به صورت مجزا تشکیل کانسار دهند که هر دو نوع آن ، از نظر اقتصادی خیلی با ارزش می‌باشد. در کانسارهای نفت، امکان دارد که گازهای طبیعی به حالت های مختلف دیده شوند. غالبا این گازها قسمت فوقانی منابع را اشغال کرده، چون وزن مخصوص کمتری دارند، در نتیجه یا روی نفت و یا روی آب قرار دارند. ولی بعضی اوقات در کانسارهای نفت حاوی گاز ، درصد قابل ملاحظه‌ای از گازها به صورت محلول قرار می‌گیرد که نسبت آن وابسته به اختصاصات فیزیکی نفت و گاز و همچنین حرارت و فشار منبع یا مخزن است.

 

گاهی ممکن است دریک مخزن ، درصد قابل ملاحظه‌ای از گازهای طبیعی محلول در آب باشند. در اعماق بیش از دو هزار متری نیز ، تحت شرایط فشار و حرارت زیاد ، گازهای مخلوط در نفت از نظر فیزیکی غیر قابل تشخیص می‌باشند.

نکات جالبی درباره ی گازها

گازهای ترش و شیرین

گازهایی که دارای CO2 و گوگرد هستند، به نام گازهای ترش و گازهای دارای گوگرد کمتر را گازهای شیرین گویند.

 

کانسارهای گازهای طبیعی

گازهای طبیعی زیرزمینی یا به تنهایی و یا به همراه نفت تشکیل کانسار می‌دهند. درصورت همراه بودن با نفت گازها در داخل نفت حل می‌شوند و درصورت رسیدن به درجه اشباع ، تجزیه شده ، در قسمت‌های بالای افق‌های نفتی به شکل گنبدهای گازی قرار می‌گیرند.

 

مهار گازهای طبیعی

اگرچه هنگام استخراج نفت ، سعی می‌شود برای نگهداری انرژی کانسار از استخراج آن جلوگیری شود، باز این گاز حل شده در نفت در هنگام استخراج به همراه آن خارج می‌شوند. درسال های گذشته این گازها را آتش می‌زدند. ولی امروزه از آن ها به عنوان مواد خام شیمیایی و ماده سوختنی با ارزش استفاده می‌کنند.

نکات جالبی درباره ی گازها

ترکیب گازهای طبیعی

دربعضی جاها ، گازهای زیرزمینی دارای نیتروژن بیشتر (کانزاس) یا CO2 بیشتر (مجارستان ، کلرادو) درخود هستند. بخشی از CO2 ، از محصولات تشکیلات نفتی و بخشی نیز با منشاء آتشفشانی بوجود می‌آید. مقدار جزئی هیدروژن نیز در اکثر مواقع پیدا شده است. گازهای ازت‌دار می‌توانند تا 2.5 درصد حجمی هلیوم داشته باشند (مانند ایالات متحده امریکا). از شکسته شدن عناصر رادیواکتیو درون سنگ های ساحلی هلیوم به وجود می‌آید. گازهای دارای سنگ مخزن کربناته ، دارای مقدار زیادی H2S هستند.

 

رسیدن گازهای طبیعی به سطح زمین

بیرون آمدن گازهای طبیعی زیرزمینی به سطح زمین ، همانند بروز نفت به سطح زمین ، از پدیده‌های مهم بوده ، توسط میزان بیرون آمدن گازطبیعی می‌توان در مورد پتانسیل کانسارهای هیدروکربنی ، اطلاعات با ارزش و مهمی بدست آورد. ولی تشخیص و تفکیک این گازها خیلی ساده نیست تا بدانیم آیا این گاز مربوط به گاز مردابی یا گاز زغال سنگ و یا گاز مربوط به نفت است. از وجود هیدروکربنهای ردیف بالا ، می‌توان گفت که این گاز از نوع زیرزمینی است.

 

گازهای موجود در کانسارهای زغال سنگ

این نوع گازها تا 6 درصد حاوی هیدروکربن های ردیف بالا هستند. گازهایی که منشاء آن ها مربوط به زغال سنگ است، خیلی کمیاب هستند (مانند گازهای موجود در کانسارهای زغال سنگ هلند) و علت آن را چنین توجیه می‌کنند که این نوع گازهای حاصل در مرحله زغال شدگی برای خودشان سنگ مخزن خوبی پیدا نمی‌کنند تا جمع شوند.

نکات جالبی درباره ی گازها

تفکیک گازهای طبیعی از نفت

گازی که همراه نفت است، باید از آن جدا شود تا نفت خالص به دست آید. اگر نفت و گازی که باهم از چاه خارج می‌گردند، پیش از آن که از هم جدا شوند، مستقیما به مخازن نفت هدایت گردند، گاز چون سبک و فرار است، مقداری از آن ، از منافذ فوقانی مخزن به هوا می‌رود و در ضمن ، مقداری از اجزای سبک و گرانبهای نفت را هم با خود خارج می‌کند. از این رو ، نفت را پس از خروج از چاه و پیش از آنکه به مخزن بفرستیم، به درون دستگاه تفکیک که نفت و گاز را از هم جدا می‌سازد، هدایت می‌کنیم.

 

دستگاه تفکیک نفت و گاز

این دستگاه به شکل یک استوانه قائم است که در آن ، ذرات گاز از هم باز و به اصطلاح منبسط می‌گردد و در این ضمن ، از سرعت آن نیز کاسته می‌شود. وقتی فشار و سرعت گاز ، خیلی کم شد، مقدار زیادی از آن ، از نفت جدا می‌گردد. آنگاه آن را توسط لوله به درون ظرفی هدایت کرده ، از آن استفاده می‌کنند.

نکات جالبی درباره ی گازها

گازهای طبیعی تفکیک شده

گازی که از دستگاه جدا کننده خارج می‌گردد، غالبا از نوع گاز تر است و مقدار زیادی بنزین سبک همراه دارد. این بنزین طبیعی ، بسیار مفید و قیمتی است. از این رو ، نباید آن را به هدر داد. در اوایل پیدایش صنعت نفت ، از این ماده گرانبها استفاده‌ای به عمل نمی‌آمد و آن را همراه با سایر اجزای گاز به هدر می‌دادند. اما رفته رفته که به اهمیت و فواید این گاز پی بردند، سعی شد که بنزین طبیعی آن را استخراج نموده ، از بقیه اجزای آن نیز به انواع گوناگون استفاده شود.

شرایط تشکیل سنگواره ها

شرایط تشکیل سنگواره ها 

برای فسیل شدن لازم است که بقایا و آثار موجودات زنده به سرعت و پیش از آن که عوامل محیطی چون حمله موجودات جسدخوار، ساییدگی . به هم خوردگی توسط امواج، هوازدگی و ... باعث تخریب آن ها شود در زیر رسوبات دفن گردند.

شرایط تشکیل سنگواره ها

محیط دریایی به دلیل آن که اعضاء سخت جانوران وقتی در بستر دریا قرار می گیرند آب دریا آن ها را از عوامل تخریبی جوی حفظ می‌کند و رسوبات دریایی به سرعت آن ها را می‌پوشانند، شرایط بسیار مناسبی را جهت فسیل شدن مهیا می‌نماید. از طریق قرار گرفتن در یخچال های طبیعی، مدفون شدن داخل صمغ یا کهربا، مدفون شدن در آسفالت طبیعی و یا خشکیدن جسد جانور در محیط گرم و خشک حفظ می‌گردند.

شرایط تشکیل سنگواره ها

نمایی از فسیل یک ماهی

 

جثه کوچک، فراوانی در محیط زیست، رسوب گذاری شدید، داشتن اندام های سخت و مقاوم و اختصاصات تشریحی (بافتی) و شیمیایی از مۆثرترین عوامل در حفظ موجود و تشکیل سنگواره‌اند.

 

اگر چه در بیشتر مواقع اندام های سخت موجود تبدیل به سنگواره می‌شوند، اما گاهی اندام های نرم جاندار نیز حفظ می‌گردند که اهمیت بسیار زیادی در بررسی موجودات دارند مانند تخم موجودات مختلف از قبیل حشرات، ماهیان غضروفی دایناسورها و ...

شرایط تشکیل سنگواره ها

نمونه ای از تخم فسیل شده

 

حفظ شدن از طریق مدفون شدن در آسفالت

در صورتی که نفت خام به سطح زمین راه پیدا کند و در گودالی جمع شود و در معرض نور خورشید قرار گیرد قسمت های سنگین نفت به صورت آسفالت طبیعی در گودال باقی می‌ماند. در اثر جریان باد بر روی گودال ها از گرد و خاک انباشته می‌شود و یا گاهی آب این چاله‌ها را فرا می‌گیرد در این حال برخی از جانوران در موقع عبور از روی این چاله‌ها و یا آشامیدن آب در اسفالت طبیعی فرورفته و دفن می‌شوند و بدین طریق تمامی بدن جانور با گوشت و پوست تبدیل به فسیل می‌شود.

شرایط تشکیل سنگواره ها

نمایی از فسیل در آسفالت طبیعی

 

حفظ شدن از طریق دفن در صمغ یا کهربا

جزئی‌ترین اندام های حشرات و جانورانی که در درون صمغ درختان حبس می شوند، محفوظ باقی می‌ماند و در اثر گذشت زمان هیچ‌گونه تغییری در آن ها ایجاد نمی‌گردد. مانند فسیل حشرات داخل کهربا که در الیگوسن اروپای شرقی به فراوانی دیده می‌شود.

شرایط تشکیل سنگواره ها

نمایی از فسیل یک حشره در داخل کهربا
 

حفظ شدن از طریق خشکیدن جسد جانور در مناطق گرمسیر خشک

گاهی به صورت اتفاقی جانور در زیر شن های روان و مواد رسی مدفون می‌شود و در اثر خشکی هوا، گوشت و پوست جانور خشک شده و به صورت فسیل حفظ می شود که اصطلاحاً مومیایی شدن نامیده می‌شود. مانند پوست خزندگان که در درون رسوبات حفظ شده است.

شرایط تشکیل سنگواره ها

فسیل شدن بر اثر گرما

 

حفظ شدن از طریق قرار گرفتن در یخچالهای طبیعی

 

نمایی از فسیلی در یخچال های طبیعی

شرایط تشکیل سنگواره ها

در دوره‌های یخچالی و حتی تحت تأثیر تغییر شرایط آب و هوایی و سرد شدن محیط، موجوداتی که توانایی تطابق با شرایط جدید را نداشته‌اند نابود و گاهی درون یخ ها مدفون شده‌اند. مانند اجساد کامل ماموت های دوره پلیستوسن که در نتیجه یخ بندان به صورت کامل با گوشت و پوست و محتویات درون معده‌هایشان باقی مانده‌اند و برای اولین بار در سال 1799 در یخ های سیبری پیدا شدند.

 

نوکلئون ها

نوکلئون ها

نوکلئون ها
 

در مقاله ذرات بنیادی ریز ١ و ٢ به انواع مختلف ذرات بنیادی مانند کوارک ها، لپتون ها و ... اشاره شد. هم چنین گفتیم که پروتون ها و نوترون ها جزو باریون ها به حساب می آیند. در این مقاله مختصری راجع به این نوکلئون ها و اتم ها توضیح خواهیم داد.

 

نوکلئون ها

پروتون ها:

این ذرات از اجزای اصلی تشکیل دهنده هسته اتم هستند و دارای بار (+١)  هستند. تعداد این ذرات با تعداد الکترون ها در حالت عادی برابر است؛ به همین دلیل اثر همدیگر را خنثی کرده و اتم دارای بار صفر است. اما اگر اتم، الکترون از دست دهد، به یون مثبت تبدیل می شود و در صورت به دست آوردن الکترون به یون منفی تبدیل خواهد شد.

 

نوکلئون ها

حرکت پروتون

 

جرم هر پروتون، 938/3 میلیون الکترون ولت (انرژی معادل جرم، فرمول انیشتین را به یاد بیاورید!) و سرعت حرکت آن، ١٥ کیلومتر در ثانیه است.

تعداد پروتون ها در طبیعت، ٥ برابر تعداد نوترون هاست؛ زیرا فراوان ترین اتم موجود در عالم، هیدروژن است که هسته آن نوترون ندارد.

برخی از دانشمندان، پروتون ها را ذرات پایداری می دانند. در حالی که عده ای دیگر حدس می زنند که این ذرات بعد از١٠٣١  سال به انرژی خالص تبدیل می شوند.

 

نوکلئون هانوترون ها:

نوترون ها همان گونه که از نامشان پیداست، دارای بار صفر (خنثی) هستند و برای همین نیز ردیابی آن ها مشکل است. نوترون ها ساختار پایداری دارند. جرم یک نوترون، 939/6 میلیون الکترون ولت است؛ یعنی به جرم یک پروتون، بسیار نزدیک است.

 
نوترون ها، باعث نگه داشتن پروتون ها در کنار همدیگر می شوند و هسته را پایدار نگه می دارند.

 

نوترون به همراه پروتون، هسته اتم را می سازد؛ اما در خارج اتم، هر نوترون بلافاصله به یک پروتون، یک الکترون و یک پاد نوترینو تبدیل می شود. بنابراین هر نوترون می تواند سازنده یک ذره هیدروژن باشد.

تمام اتم ها به جز اتم هیدروژن برای پایدار ماندن، به تعدادی نوترون در هسته خود نیاز دارند که معمولا با تعداد پروتون هایشان برابر است. البته هیدروژنی که در هسته خود، نوترون داشته باشد، هیدروژن سنگین نامیده شده و آب سنگین را تشکیل می دهد.

 

 
 نوترون ها در آزمایش چادویک،موجب جابجا شدن پروتون ها شدند.

 

نوترون در سال 1932 توسط جیمز چادویک، فیزیک دان انگلیسی کشف شد. وی آزمایشی ترتیب داد که در آن، ذرات آلفا به اتم های بریلیوم اصابت می کردند و هدف، تولید تابش هایی با تراز انرژی بالا بود. این تابش بسیار قوی می توانست پروتون ها را به بیرون هسته اتم های مختلف براند. این پس زنی پروتونی با عقاید علمی قبلی در تضاد بود. چادویک نمی خواست قبول کند که قوانین فیزیک اشتباه اند؛ به همین دلیل به تحقیق در مورد این تابش پرداخت.

 

او کشف کرد که "تابش" در واقع اصلا تابش نبوده است! مجموعه ای از ذراتی بود که جرمی مساوی با پروتون داشتند اما هیچ باری نداشتند. به همین دلیل وی آن ها را نوترون نامید.

به دلیل این کشف، وی جایزه نوبل فیزیک را در سال 1935 دریافت کرد.

 

ماهی های استخوانی

ماهی های استخوانی 

ماهی های استخوانی (1)


دستگاه دفع (وازنشی)

ماهی های استخوانی -2

شامل دو کلیه، و مجرای ادراری و منفذ خروج ادرار است. کلیه ها که حالت کشیده دارند و در دو طرف ستون مهره ها جای گرفته اند، مواد زائد، مانند آمونیاک را از خون می گیرند و همراه با مقدار زیادی آب، از بدن خارج می سازند.

 

در ماهی های دریازی آب شش ها با دفع co2 و نمک به توازن محیط داخلی بدن ماهی کمک می کنند.

 

در ماهی های آب شیرین، این عمل به صورت عکس انجام می شود این ماهی ها به وسیله ی سلول های آب ششی خود، اندک نمکی را که در آب موجود است فعالانه می گیرند و وارد بدن می کنند تا غلظت محیط داخلی ثابت بماند.

 

دستگاه تنفس

ماهی های استخوانی -2

شامل آب شش هایی است که در طرفین حلق قرار دارند و با سرپوش های آب ششی پوشیده شده اند. هر آب شش از یک کمان آب ششی استخوانی یا غضروفی و رشته های آب ششی تشکیل شده است.

 

رشته های آب ششی در دو ردیف قرار دارند. هر رشته از صفحات کوچکی درست شده است که در آن ها مویرگ های فراوانی در درون بافت پوششی ساده جای دارند. به این ترتیب، آب در مجاورت این صفحات به راحتی مبادلات گازی را انجام می دهد.

 

تعداد آب شش ها چهار جفت است. آب به طور دائم با انبساط حلق، وارد دهان می شود. آن گاه دهان بسته می شود و آب از فواصل بین رشته های آب ششی می گذرد، و از سرپوش آب شش خارج می شود. حرکت ماهی به جلو، ورود آب به حفره ی حلق را آسان می کند.

 

کیسه هوا

کیسه ی هوا بین کلیه ها و اندام گوارشی قرار گرفته است  و دیواره ی نازکی دارد. وجود چنین کیسه ای برای شناور ماندن در سطح آب یا فرو رفتن در آن لازم است. چرا که وزن مخصوص (جرم حجمی) ماهی ها بیش تر از آب است.

 

ماهی های استخوانی -2

ماهی برای بالا آمدن در سطح آب، کیسه را پر از هوا می کند و برای فرو رفتن در عمق آب به صورت عکس عمل می کند. در ماهی هایی که کیسه به مری راه دارد، هوا از همین راه وارد کیسه و یا از آن خارج می شود.

 

در برخی از ماهی ها، کیسه شنا به وسیله ی لوله ای به مری مربوط است؛ اما در بیش تر ماهی های استخوانی تکامل یافته، کیسه ی شنا آزاد است.

 

در ماهی هایی که کیسه شنای آزاد دارند گازها از شبکه ی مویرگی دیواره ی کیسه وارد آن می شوند و در حالت دیگر از کیسه به درون شبکه ی مویرگی نفوذ می کنند. این گازهای مورد بحث، اکسیژن، دی اکسید کربن و نیتروژن هستند.

کیسه ی هوا مخصوص ماهی های استخوانی است.
 

دستگاه عصبی

شامل مغز، نخاع و اعصاب (پی ها) است. مغز در جمجمه ی استخوانی و نخاع در فضایی درون ستون مهره ها جای گرفته است.

در مغز، بخش هایی مانند نیم کره های مخ، بصل النخاع و ... وجود دارد.

 

شاید حس بویایی دقیق ترین حس ماهی باشد. دو سوراخ بینی در روی پوزه قرار دارند؛ اما به دهان راهی ندارند.

ماهی ها نسبت به مواد محلول در آب بسیار حساسند.

مثلاً وجود آلاینده هایی مانند مواد شیمیایی حاصل مواد شوینده را تشخیص می دهند.

بنابراین احتمالاً به کمک حس بویایی خود محل غذا را در آب پیدا می کند.

 

حس چشایی

جوانه های چشایی روی زبان ماهی قرار دارد. حتی در سطح خارجی سر.

 

ماهی های استخوانی -2

حس شنوایی

ماهی ها یک جفت گوش دارند. و در مقایسه با پستانداران تنها بخش در گوش داخلی را دارا هستند گوش داخلی حلزون کوچکی دارد که به بخش تعادلی بدن مربوط است. این بخش در ماهی تقریباً شبیه ماست.

چشم ها نسبتاً بزرگ هستند ولی در حدقه حرکت نمی کنند و فقط قادرند که اشیاء نزدیک را ببینند.

احتمالاً ماهی های استخوانی می توانند رنگ ها را تشخیص دهند.

 

خطوط جانبی

ماهی های استخوانی -2

خطوط جانبی در طرفین بدن از سر تا دم امتداد دارند. در محل خط جانبی یک فرورفتگی وجود دارد و در مجموع لوله ای را پدید می آورد.

 

در اعماق این لوله، گیرنده های حسی ویژه ای قرار دارند که قادرند ارتعاشات خفیف آب را هم تشخیص دهند.

 

برای مثال ماهی می تواند حتی جنبش حشره ای را در سطح آب تشخیص دهد و آن را شکار کند.

 

تولید مثل

ماهی های استخوانی -2

بیشتر ماهی های استخوانی تخم گذارند.

 

شکم ماهی های ماده در فصل تخم ریزی، به دلیل وجود تخم ها بر آمده می شود.

 

بعضی از ماهی ها مانند ماهی های آکواریوم زنده زا هستند.

 

تفاوت LCD و LED

تفاوت LCD و LED

 

تفاوت lcd و led
 

در مقاله های قبل به صفحات LCD و پلاسما و CRT اشاره کردیم.  گفتیم که LCD ها قیمت مناسبی دارند، به راحتی در هر جایی می توان از آن ها استفاده کرد، کیفیت تصویر آن ها بالاست و ساختار صفحه آن ها شفاف و باریک است.

 

LED:

این اصطلاح از "دیود ساطع کننده نور" یا Light Emitting Diode برگرفته می شود. آخرین تکنولوژی در ساخت تلویزیون ها یا به عبارت دیگر، " نسخه پیشرفته صفحات LCD،  " LED ها هستند. صفحات LED به جای لامپ های فلوئورسنت کاتدی سرد که در صفحات LCD از آن ها استفاده می شود، از نور پس زمینه دیود ساطع کننده نوری استفاده می کنند.

 

تفاوت lcd و led

 

اجزای یک نمایشگر LED با تابلوی LCD

 

تفاوت ها:

از نظر تکنیکی، تلویزیون های LCD و LED هر دو از صفحه نمایش کریستال مایع استفاده می کنند؛ تفاوت اصلی بین این دو در نور پس زمینه آن هاست.

 

LCD  شامل دو لایه پلاریزه (قطبیده) شیشه ای است که توسط بلورهای مایع موجود در یکی از لایه ها به هم چسبیده اند. زمانی که جریان الکتریکی از میان این بلورها عبور می کند، به منظور تولید تصاویر روی صفحه، نور را از خود عبور می دهند یا جلوی آن را می گیرند.

تفاوت lcd و led

 

ساختار یک واحد نمایشگر و سلول نمایشگر LCD که از نور پس زمینه چند رنگ و هدایت نوری و LED های نصب شده در لبه

 

 

LED  معمولا دو شکل عمده ای از نور پس زمینه به نام های نور حاشیه و کم کننده نور موضعی یا نوردهی منظم را داراست. نور حاشیه باعث می شود که در هر ترکیب بسیار نازکی از LED، در اطراف حاشیه صفحه تصویر وجود داشته باشد.در این نور پس زمینه، مجموعه ای از دیودها در راستای لبه های خارجی صفحه نمایش قرار می گیرند. زمانی که برق وجود داشته باشد، نور در کل صفحه پخش می شود. در کم کننده نور پس زمینه موضعی، انبوهی از نورهای LED در پشت صفحه وجود دارند که می توانند برای کم کردن مقدار نور پس زمینه در نواحی تاریک و افزودن روشنایی در مناطق روشن برای بهبود کیفیت تصویر به کار روند. یعنی چندین ردیف دیود کنترل کننده روشنایی و تضعیف نور در کل قسمت پشتی صفحه نمایش وجود دارند که می توانند به طور مستقل از هم، روشن و خاموش شوند.

 

تفاوت lcd و led

میزان تیرگی / کنتراست:

هیچ شکی نیست که LED نسبت کنتراست بهتری نسبت به LED دارد (کنتراست به معنای اختلاف شدت روشنایی بین اجزای مختلف یک تصویر است). این برتری به علت نواحی سیاه روی صفحه است و این که راه عبورکدام نور پس زمینه توسط دوران و چرخاندن بلورهای صفحه نمایش، مسدود شده است. راه انداز اصلی برای LED، کم کننده موضعی است که با کم کردن نور پس زمینه، منطقه سیاهی روی صفحه نمایش تولید می کند و باعث می شود جزئیات تصویر با نسبت کنتراست خوبی حاصل شود.

 

دقت رنگ:

تفاوت بین دو تکنولوژی LED و LCD آن چنان واضح نیست اما LED به دلیل نورهای رنگی RGB (Red-Green-Blue)  یا چرخه رنگی بر LCD برتری دارد و نور پس زمینه را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

تفاوت lcd و led
 

 
 
زوایای دید:

اگر صفحه نمایش،  زاویه دید عریض تر (تقریبا بیش تر از ٣٠ درجه) دور از  مرکز داشته باشد، نسبت کنتراست LCD کم تر می شود؛ اما در مورد LED چنین اتفاقی نمی افتد.

 

تفاوت lcd و led

 
 
اندازه های موجود:

صفحات LCD: از ١٥ اینچ تا ٦٥ اینچ

صفحات LED: از ١٧ اینچ تا ٧٠ اینچ

 

نمایش ویدئویی سریع:

نمایش دادن سریع ویدئویی به زمان عکس العمل و مدت زمان ظاهر شدن یک تصویر جدید در تلویزیون های LCD و LED بستگی دارد. اما LED زمان عکس العمل سریع تری دارد که بر محو شدن و تاری تصاویر مخصوصا ویدئوهایی که سرعت عمل آن ها بالاست، غلبه می کند.

 

مصرف برق:

صفحه نمایش کم کننده نور در LED، برق بیش تری نسبت به LCD مصرف می کند. اما در صفحه نمایش LED با نور پس زمینه حاشیه، مصرف برق نسبت به صفحه LCD با همان ابعاد، کم تر است.

 

جمع بندی:

تلویزیون های LED همان  تلویزیون های LCD اند  و می توان گفت که  به دلیل استفاده از سیستم جدید نور پس زمینه در LED ها ، این تلویزیون ها نسخه جدیدتر LCD ها هستند.

 

تلویزیون LED از دیودهای ساطع کننده نور استفاده می کند؛ در حالی که تلویزیون LCD از لامپ های فلوئورسنت استفاده می کند. اما  هر دوی  این  تلویزیون ها  از تکنولوژی صفحه نمایش بلور مایع استفاده می کنند. تفاوت اصلی این تلویزیون ها در قسمت پشتی آن ها و نور پس زمینه آن ها است.

زندگی حشرات

زندگی حشرات

زندگی حشرات

تمام حشرات زندگیشان را از تخم بسیار کوچکی آغاز می کنند. تخم ها برای باز شدن احتیاج به گرما دارند. و ممکن است در کندو های گرم یا جاهایی که آفتاب گیر باشد گذاشته شوند.

 

به خاطر گرمایی که مواد پوسیده جامد ایجاد می کنند. تخم ها روی گوشت فاسد یا کود های گیاهی گذاشته می شوند.

 

حشرات دوران زندگی بسیار جالبی دارند. در بعضی موارد موجودی که از تخم بیرون می آید. اصلا شبیه حشره ی بالغ نیست. تخم ابتدا تبدیل به یک لارو (نوزاد کرمی شکل) می شود.

زندگی حشرات

لارو تا آن جا که می تواند تغذیه می کند و خود را در داخل پیله ای که بدور خود می تند، می پیچد تا تبدیل به یک نوزاد شود. حتی ممکن است زمستان را در این حالت گذرانده و شکل خود را به تدریج کاملا عوض کند. و وقتی هوا گرم تر شد حشره بالغ بیرون خزیده و پس از خشک کردن بال هایش پرواز کند تمامی این تغییرات را دگردیسی می گویند.

 

بیش تر حشرات مانند مگس خانگی، پروانه و بید دگردیسی کامل انجام می دهند.

 

اما عده ی دیگری از حشرات وجود دارند که قبل از تبدیل شدن به حشره ی بالغ پیله تشکیل نمی دهند.

 

برخی نیز درست شبیه یک حشره ی بالغ از تخم بیرون می آیند. با این تفاوت که بال ندارند. در این حالت آن ها را نوچه می گویند.

زندگی حشرات

که دارای پوشش یا اسکلت خارجی سختی هستند. نوچه ها به مقدار زیادی تغذیه کرده و به سرعت رشد می کنند.

وقتی نوچه آن قدر رشد کرد که حجم بدنش نسبت به پوسته ی بیرونی یا اسکلت خارجی زیاد تر شد.

اسکلت خارجی شکافته شده و حشره ای با پوسته ی بیرونی نرم از آن خارج می گردد.

 

قبل از این که پوسته ی جدید سخت شود، حشره به اندازه ی کافی باد می کند.

زمانی که پوسته ی بیرونی دوباره خشک و سخت گردید نوچه برای رشد بیش تر از این پوسته نیز بیرون می آید. به مجموعه ی این تغییرات پوست اندازی یا تولک گفته می شود.

زندگی حشرات

با هر پوست اندازه ی حشره ی نوزاد به حشره ی بالغ شبیه تر می گردد. بال ها کم کم ظاهر شده و با هر تولک بزرگ تر می شوند.

 

وقتی بال ها به اندازه ی کافی رشد کرده و بزرگ شدند، حشره ی برای آخرین بار پوسته ی بیرونی خود را شکافته و به وصورت حشره ی کامل بالغ از آن خارج می گردد.

 

 

پشه های آبی و سنجاقک ها به این طریق رشد می کنند. این نوع رشد را دگردیسی متناوب یا نوبتی می گویند.

حشرات

حشرات

حشرات

حشرات که پر جمعیت ترین زیر شاخه های بند پایان هستند در حدود سه چهارم جانوران را تشکیل می دهند.

بدن حشره در درون جعبه ای از ماده ی شاخی شکل قرار گرفته است. این لایه که توسط نوعی موم پوشیده شده، اسکلت خارجی نامیده می شود و آب در آن نفوذ ندارد.

حشرات موجود اتمی هوازی هستند. اما شش ندارند. در عوض دارای سوراخ هایی به نام اسپیراکل (منفذ تنفسی) هستند که در طول بدنشان امتداد یافته و به لوله های نازک و پر پیچ و خمی به نام تراشه ختم می شود.

تراشه یا تراکه هوا را به تمام نقاط بدن منتقل می کند.

 

حشرات

بدن یک حشره ی بالغ از سه قسمت تشکیل یافته است:

سر
سینه
شکم

بر روی سر، شاخک ها یا آنتن ها قرار دارند که حشره از آن برای بوییدن و لمس کردن استفاده می کند.

حشرات برای پیدا کردن راه خود بیش تر از چشم ها از شاخک هایشان استفاده می کنند. شاخک ها رشته های حساسی هستند که به وسیله ی موهای نرمی پوشیده شده اند.

 

اگر یک حشره را به دقت بنگرید ملاحظه می کندی که همواره در حال تکان دادن شاخک هایش است. با این کار سعی می کند تا توسط آن ها بوی آشنایی را تشخیص دهد. و یا در هنگام حرکت از آن ها برای یافتن مسیر استفاده کند.

 

هم چنین یک حشره با لمس کردن اجسام دور و برش، ترکیب شیمیایی آن ها را تشخیص می دهد. یعنی به وسیله ی آنتن هایش مزه ی اشیاء را می چشد.

 

حشرات شاخک های حسی مختلفی دارند. ممکن است تا به حال حشره ای را دیه باشید که در مقابل آفتاب شاخک های حسی خود را تمیز می کند.

ممکن است بعضی مواقع حشره با این کار واقعا شاخک های حسی خود را تمیز نماید. ولی اغلب اوقات حشره به این طریق موادی را که به روی پاهایش وجود دارند، بو کرده و یا می چشد.

بعضی از حشرات در پاهایشان سلول هایی دارند که شبیه سلول های موجود در شاخک های حسی شان می باشد. به وسیله ی این سلول ها حشرات مزه چیزهایی را که بر روی آن ایستاده اند می چشد.

حشرات

چشم حشرات چشم مرکب است این چشم ها از واحد های ظریف و بسیار کوچکی تشکیل یافته که هر واحد از آن فقط می تواند مستقیما به جلو نگاه کند.

مثلا در سنجاقک که دارای چشمان بسیار بزرگی در حدود 30000 واحد وجود دارد.

آرواره های حشره در درون دهانش نیست بلکه در طرفین دهان و بیرون از آن قرار گرفته است.

 

سوسک ها، زنبورهای زرد و ملخ ها دارای دهان کَننده هستند. این نوع دهان برای غذاهای جامد به کار می رود غذا توسط آرواره های خارجی جویده شده و سپس بلعیده می شود .

پشه ها، مگس ها و پروانه ها دارایدهان مکنده می باشند. در این گونه ها، آرواره ها لوله یا پروبازیس را تشکیل داده اند که برای مکیدن مایعات به کار می رود.

پروبازیس اغلب برای فرو بردن به درون تنه گیاهان و جانوران و مکیدن شیوه ی آن ها به کار می رود. به همین ترتیب وقتی پشه ای ما را می گزد در واقع  پوستمان را سوراخ می کند، نه این که گاز می گیرد.

 

حشرات

اغلب حشرات سه جفت پا دارند و معمولا همراه با دو جفت بال متصل به سینه هستند.

بال های جلویی بزرگ تر و قوی تر از بال های پشتی حشره است و هنگام پرواز با انقباض و انبساط ماهیچه های بالی خود از هر چهار بال برای پرواز استفاده می کنند.

بال های جلویی و پشتی طوری به هم متصل شده اند. که هنگام پرواز دارای حرکت هماهنگ و یک نواخت می باشند.

 

بیش تر حشرات در پاهای خود ساختمان چشایی دارند و به همین دلیل به راحتی می توانند با گذاشتن پاهایشان بر روی اشیاء مزه و طعم آن ها را بچشند

اسپكتروسكوپ


اسپكتروسكوپ

اسپكتروسكوپ

اسپكتروسكوپ دستگاهی است كه برای مشاهده و بررسی طیف مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای انواع مختلفی است:

راستانما ، دو منشوری ، مقایسه‌ای و ... .

اسپكتروسكوپ كه برای بررسی طیف هر نوع چشمه نور به كار می‌رود و اساس كار آن تجزیه رنگ های متفاوت است.

طیف‌نمایی یا اسپکتروسکوپی مطالعه ماده و خواص آن ها با بررسی نور، صوت و ذرات گسیل شده‌، جذب شده یا پراکنده شده از ماده مورد نظر است.

 

اسپكتروسكوپ

 
طیف نمایی به عنوان مطالعه برهم کنش بین نور و ماده نیز تعریف می‌شود. از لحاظ تاریخی
طیف نمایی به شاخه‌ای از علم برمی‌گردد که نور مرئی برای مطالعات نظری در ساختار ماده و آنالیزهای کیفی و کمی استفاده می‌شد.

 اگرچه اخیرا به عنوان یک تکنیک جدید نه فقط برای نور مرئی بلکه بسیاری از اشکال تابش‌های الکترومغناطیسی و غیرالکترومغناطیسی مانند میکروموج‌ها ، امواج رادیویی ، اشعه ایکس ، الکترون‌ها ، فونون‌ها (امواج صوتی) و غیره به کاربرده می شود.

 

طیف نمایی اغلب در شیمی‌فیزیک (به طور مثال در نوعی تصویربرداری MRI) و شیمی تجزیه برای شناسایی ماده از طریق بیناب(طیف) گسیلی یا جذبی از آن ها یه کار برده می‌شود.

وسیله‌ای که بیناب‌ هر ماده را ثبت می کند بیناب‌سنج یا اسپکترومتر نام دارد.

 

اسپكتروسكوپ

طیف نمایی هم چنین به طور زیاد در اخترشناسی و مشاهدات از راه دور استفاده می‌شود. اکثر تلسکوپ‌های بزرگ بیناب‌نگار دارند که برای اندازه‌گیری ترکیبات شیمیایی و خواص فیزیکی اجسام نجومی یا اندازه‌گیری سرعت‌شان از طریق جابجایی دوپلری خطوط بیناب‌شان استفاده می‌شود.

 

هدف استفاده از اسپكتروسكوپ تعیین ضریب شكست برای رنگ های مختلف طیف نور سفید می باشد.

 

 

ساختمان اسپکتروسکوپ یا طیف نما(spectroscop)

اسپكتروسكوپ كه برای بررسی طیف هر نوع چشمه نور به كار می‌رود و اساس كار آن تجزیه رنگ های متفاوت است شامل چهار قسمت می‌باشد كه عبارتند از:

1.  لوله موازی كننده یا كولیماتور
2.  منشور
3.  دوربین
4. میكرومتر

 

كولیماتور (Collimator)

در لوله موازی كننده یا كولیماتور چشمه نور مقابل شكافی كه در كانون اصلی یك عدسی محدب است، قرار دارد.

از آن جا كه شكاف در كانون عدسی واقع است، نور پس از عبور از عدسی به طور موازی از لوله كولیماتور خارج خواهد شد.

 

برای این كه بتوان قسمت های مختلف طیف را به طور مجزا از یكدیگر تشخیص داد، باید شكاف باریك باشد تا طیفی مشخص و صریح كه در آن تجزیه رنگ ها به دقت صورت گرفته است، تولید شود.

بدین منظور در كنار شكاف ، پیچی منظور شده است كه می‌توان عرض آن ها را كم و زیاد كرد تا زمانی كه كه طیف مطلوب به دست آید.

اسپكتروسكوپ

منشور

نور موازی خارج شده از كولیماتور در راه خود به منشوری مثلث‌القاعده كه نسبت به جهت تابش اشعه در مینیمم انحراف است، برخورد می‌كند.

 

دسته پرتو نور ضمن گذشتن از منشور به طرف قسمت ضخیم آن شكسته می‌شود (شكست نور) و میزان شكست آن برای نور بنفش بیشتر و برای نور قرمز كمتر است.

به این دلیل نور قرمز در بالا و بنفش در پایین قرار دارد و بقیه رنگها بین این دو رنگ دیده می‌شوند.

 

 

 

دوربین

نور پس از شكست و تجزیه در منشور به صورت دسته پرتوهای موازی و رنگین جداگانه در می‌آید كه پس از شكست در یك عدسی همگرای محدب در سطح كانونی آن جمع می‌شود و روی هم طیفی را تشكیل می‌دهد كه می‌توان بوسیله ذره‌بین طیف را بزرگتر از آن چه كه هست، نشان داد، یا اینكه طیف را بر روی پرده سفیدی تشكیل داد.

 

اسپكتروسكوپ

یک دستگاه بیناب نما که در تشدید مغناطیسی کاربرد دارد

 

میكرومتر (Micrometer)

برای تقسیم بندی مشخص طیف از میكرومتر استفاده می‌شود.

 

اجزای میكرومتر

این لوله عبارت است از یك عدسی همگرا ، یك شیشه مدرج و یك منبع نور.

 

شیشه مدرج در كانون عدسی همگرا قرار دارد و دارای درجه بندی میكرومتر است. پس از روشن شدن منبع روشنایی تصویر درجات پس از عبور از عدسی بر روی سطح منشور منعكس و به گونه‌ای روی طیف منطبق می‌گردد كه رنگ قرمز و بنفش بر روی درجات مربوط قرار گیرند.

به همین سبب برای جابجایی تصویر درجه بندی از بالا به پایین یا از راست به چپ روی لوله میكرومتر چند پیچ تعبیه شده كه به كمك آن ها می‌توان تصویر درجه بندی را به طور واضح تنظیم كرد.

نرم تنان

نرم تنان

نرم تناننرم تناننرم تناننرم تناننرم تناننرم تناننرم تناننرم تنان

 

به طور کلی نرم تنان به هفت زیر رده تقسیم بندی می شوند. و رده ی شکم پایان بزرگ ترین و متنوع ترین گروه از نرم تنان هستند و بعضی از ابتدایی ترین نرم تنان (شکم پایان دریا زی) تا تکامل یافته ترین آن ها شکم پایان خشیک را شامل می شوند.

صدف این جانوران یک تکه بوده و معمولا مخروطی شکل است و توده ی احشایی را احاطه کرده است. سرو پای عضلانی معمولا تقارن دو طرفه دارند ولی به علت پیچ خوردگی توده ی احشایی این تقارن در آن قابل مشاهده نیست.

 

نرم تنان

شکم پایان از طریق جبه (جلد) و یا حفره ی جبه که در واقع نقششش را ایفا می کند، تنفس می کنند.نرم تنان

 

نرم تنانحلزون باغی را همه ی ما می شناسیم این جانور، موجود فعالی است در سرش دو جفت شاخک دارد یک جفت آن چشمی و دیگری حسی است.

دهان که چندان هم مشخص نیست یک منفذ شکاف مانند می باشد، درست در زیر قسمت پایی سری قرار گرفته است. 

 

پای عضلانی که دارای تقارن دو طرفی است مرز مشخصی با سر ندارد. توده ی احشایی جانور مرکب از امعاء و احشاء پیچ خورده و توسط یک صدف یک تکه ی مارپیچ احاطه شده است.

نرم تنان

جبه ی پوشاننده ی توده ی احشایی، در حاشیه ی پایینی اش، کمی ضخیم تر است.

جز در یک نقطه منفذ ریه که در سمت راست بدن واقع است،

و رد آن جبه با دیواره ی بدن اتصال ندارد، و حفره ی جبه با دیواره ی عروقی و مملو از هوا، از فاصله گرفتن جبه از دیواره ی بدن ایجاد شده است این حفره نقش ریه یا شش را برای جانور بازی می کند.

 

 

پوسته در بسیاری از شکم پایان ساختاری پیچیده دارد. ظاهری به شکل مخروط خالی دارد و در قسمت مرکزی دارای یک محور مرکزی تو خالی به نام ستونک یا Columella است. که اغلب از راه یک منفذ تحتانی به بیرون راه دارد.

در موقع استراحت و به هنگام خطر قسمت پایی سری که توسط یک عضله به نام عضله ی ستونکی به ستونک یا کلوملااتصال دارد. به داخل صدف کشیده می شود.

لبه ی آزاد جبه پر رنگ و دارای غدد مخاطی (موکوسی) و غدد آهکی است.

کار اصلی این پوشش (جبه) ترشح صدف است که در اکثر شکم پایان یافت می شود.

پوسته ای از لایه های متعددی ساخته شده که به جز داخلی ترین آن ها، بقیه توسط یقه ی جبه ساخته می شوند. این لایه ها دارای اسامی و جنس متفاوتند.

 

کانال گوارشی

کانال گوارشی یا لوله گوارش از دهان شروع می شود که به شکل شیاری است در سمت زیری و انتهایی جلوی بدن جانور واقع است.

بعد از دهان مری قرار دارد که باریک است و به یک چینه دان وصل می شود. دو غده ی بزاقی به موازات چینه دان قرار دارند که ترشحات خود را به قسمت جلویی مری می ریزند. این ترشحات حاوی آنزیم های متعدد است و می تواند سلولز را هضم کند.

نرم تنان

بعد از چینه دان و بعد معده قرار دارد و سپس روده ی پیچ خورده که به مخرج منتهی می شود.

 

سیستم گردش خون

شکم پایان در سیر تکاملی خود یک دهلیز را از دست داده اند و قلبشان یک بطن و یک دهلیز ندارد. رنگیزه ی تنفسی هموسیامین نام دارد و خون آبی رنگ است.

 

سیستم دفعی

شکم پایان تنها یک کلیه دارند ماده دفعی نیز به تناسب زندگی در خشکی اسید اوریک و کمی آب است.

 

تولید مثل

نرم تنانحلزون باغی موجود نر – ماده است و یا بعضا تک جنس یا هر مافرودیت بوده ولی یک غده ی نر – ماده دارد که قادر است یاخته جنسی نر و ماده ایجاد کند.

این موجود قادر است از اسپرم خود برای بارور کردن تخمک هایش استفاده کند. (و یا بعضا از اسپرم فرد هم گونه دیگر)

پس از بارور شدن تخمک ها جانور اقدام به تخم گذاری می کند تخم ها اغلب در درون یک غلاف در سوراخ ها یا در زمین گذاشته می شوند و بعد از چند هفته حلزون های جوان سر از تخم بیرون می آورند.

 

سیستم عصبی

عقده ها (گره های عصبی) چنان اند که تشخیص انفرادی آن ها مشکل  است. همه ی بدن دارای حس لامسه و دیگر حس هاست. عمده ترین اعضای حسی به دو شاخک حسی و مخصوص حس شیمیایی، دو شاخک چشمی و در بر دارنده ی دو چشم ساده که برای دید محدود مناسب است و دو عضو مربوط به حس تعادل یا اتو سیست ها واقع در زیر غدد پایی محدود می شوند.